Skoldagar + ny vecka

I torsdags och fredags var det äntligen dags att träffa klasskamraterna och vår fina fröken igen! :) 
Den första kursen är nu klar och då hade vi ett litet prov på det vi lärt oss hittills. 
Sen fick vi göra handtag till den droppformade brudbuketten, i hållare, som var veckans tema. Pratade även om Ittens färglära. Mycket att lära sig om färger, kontraster, skugga, ljus, tvåklang, treklang, fyrklang, kallt och varmt osv... 
Men nu till brudbuketten; först täcker man hållarens kanter med blad (salal eller galaxi) sen gör man ett fint handtag. Viktigt att tänka på är att linda bandet hårt runt skaftet så att det inte glider av när bruden håller i det. Sen fyller man det ihåliga handtaget med torr oasis för att den ska suga upp vattnet från oasis-bollen när man sticker i blommorna. 
Man börjar med det gröna för att täcka. 
 
Sen bestämmer man längd och bredd på buketten. Då kan det vara bra att veta hur stor/liten bruden är så hon inte får en för stor/liten bukett... Man följer ett slalom mönster upp med blommorna. De ska inte sitta på samma längd, och så ska den bli bredare och bredare ju längre upp man kommer. Viktigt att förankra de blommor som hänger nedåt. Det gör man med en dubbelskaftning och att man då fäster tråden på baksidan av brudhållaren. 
Sen är det "bara" att fortsätta... ;)
Min första egengjorda dropformade brudbukett;
 
 
 
Kan hålla med A-K att jag kunde dragit ihop texas gräset mer. Den blev liksom lite väl luftig och rund, men det är min första och jag tyckte den blev rätt bra ändå. ;) Man lär sig av sina misstag! :) 
 
Idag fick jag den stora äran att byta miljö vid ett ställe. A-K visade vilken färg krukorna hade som hon ville få upp där. Sen fick jag välja tapet, ta bort det gamla och sätta dit det nya. Plantera i de nya krukorna och ställa upp fint. En riktig utmaning men så himla kul! :) 
Glömde ta ett kort innan jag tog bort allt men här är iaf en liten del av det gamla kvar;
 
Blev inte riktigt färdig i dag, men här är det nya. Ska fylla på med mer planteringar och lite annat smått å gott! ;)
 
Det här var så himla kul! Är nöjd så här långt. Får se vad chefen säger när hon kommer i morgon... ;)
Nu säger jag go natt!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0