Begravningskrans

Förra veckan övade vi på att linda kransar med cypress och sen dekorera dem. Först fick vi göra en i dekorativ stil. Det betyder att det är överflöd utav blommor och dekorationer. Den har en formbestämd yttre form och man kan göra den både symmetrisk och asymmetrisk. 
Det är viktigt att täcka oasisen helt. Man måste även tänka på att få balans mellan sidorna.
Jag började med att täcka en del av oasisen. Sen satte jag längderna, aconitum (trädgårdsstormhatt) och aspidistra. De ska ligga platt mot kransen, inte spreta ut. Sen satte jag mitten blomman, ros (rosa) för att sen kunna jobba utifrån den höjden. 
 
Här är den färdig! Har rosor (rosa), harört (buplerum), trädgårdsstormahatt (aconitum), freesia (freesia), aspidistra, texas gräs och plumosus. 
 
 
 
 
Sen var det dags att göra en valfri dekoration. Jag valde vegetativ stil. Men eftersom det inte växer så himla mycket blommor i naturen och jag ville ha lite blommor i så valde jag att göra till en avliden man som älskade naturen och trädgård. Jag hade i aconitum, buplerum, trädgårdsnejlika och ormhassel från trädgården samt naturmaterial från skogen.
 
 
Färdig! Jag blev jätte nöjd!
 
 
 
Men eftersom det inte var en renodlad vegetativ stil så gjorde jag om den med enbart material ifrån barrskogen. Det är ju det den vegetativa stilen bygger på. Man ska i stortsett ta ett spadtag i naturen och föra in i arbetet. Nu kan man ju inte vara så drastisk men jag valde att hämta inspiration från barrskogen. När man jobbar med denna stilarten ska man eftersträva det naturliga i varje växt. Man ska inte rätta till en växt som är sned eller "städa upp" så det ser ordnat ut. Det ska växa som det gör i naturen. 
Har hämtat mossa, kottar, bark, pinnar, blåbärsris och en liten granplanta. Tänk vad man kan åstadkomma med naturens material! :)
 
 
 
Det var alles för denna gång!


Kommentarer
Amanda

åh den var ju jätte vacker den vegitativa med blommor ser så konstnärlig ut! hade gärna snott med den hem till mig!

2013-11-07 @ 23:19:13
URL: http://solofiori.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0